DSM-IV

Dags att klara av en hel helg. Är orolig och lite skeptisk till tanken. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa saker när jag inte fungerar riktigt dom jag ska.
Läste lite noggrannare om Borderlin (emetionellt instabil personlighetsstörning) och den fobiska personligheten och många bitar faller på plats.

Borderline

*Hur du beter dig, känner dig och förhåller dig till andra svänger hela tiden kraftigt fram och tillbaka

*Du känner dig ofta arg,deprimerad,olycklig och har ångest. Känslorna kan gå med leda och tomhet ocj skräckartat stegras mot katastrof och övergivenhet.

*Du kan ha svårt att tygla dessa känslor och uttrycker dig ofta aggressivt. Du är impulsiv. Humöret är oberäkneligt och föränderligt

*Du tycker inte att du duger- Du har en negativ självuppfattning. Det kommer till uttryck genom exempelvis missbruk av sex, alkohol,droger eller mat, vårdslöshet i trafiken, slösaktighet med pengar eller självmissahandel, inklusive självmordsförsök

*I allmänhet lyckas du ändå dölja dina känslor och föreställa dig för att passa in socialt. Därför går det oftast bra för dig i skola eller arbetslivet

*I nära personliga förhållanden kan du däremot bli krävande och lätt hamna i beroende. Du är rädd att bli övergiven.

*Du pendlar mellan intensiv beundran och nedvärdering av andra människor

*Andra kan uppleva dig som ombytlig,anpassande och opålitlig, känslokall och dra sig undan.

Fobisk

* Undviker yrkesktiviteter där sociala kontakter är av betydelse pga rädsla för kritik,ogillande eller avvisande

*Är ovillig att närma sig andra utan attt vara säker på att bli omtyckt

*Är återhålsam i intima förhållanden pga rädsla för att känna sig skamsen eller förlöjligad

*Är upptagen av rädsla för att bli kritiserad eller avvisad i sociala situationer

*Är hämmad i sociala situationer pga rädslor av otillräcklighet

*Betraktar sigsjälv som socialt oduglig,oattraktiv, eller underlägsen andra

*Ä påtagligt ovillig att ta personliga risker eller ge sig in i nya aktiviteter eftersom det skulle kunna leda tilll genanta situationer


Måste bara understryka att jag inte är mina diagnoser. De är bara en förklaring till varför vissa saker är som de är och således går det att veta hur det ska angripas. Många saker klingar rätt och en del gör inte det.
Jag har alltid dolt min rädsla av att bli förlöjligad i rädsla för att den just ska bli förlöjligad och det är skönt att veta att det är normalt och går att arbeta med
Tankarna snurrar i mitt huvud och permession närmar sig med stormsteg

Kommentarer
Postat av: ♥ Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på ♥

det är bra att du inte ÄR dina diagnoser! superbra verkligen. det är någonting jag själv försöker kämpa med, att distansiera mig till sjukdomarna.



sv Tack så mycket, alltid lika kul att få lite uppskattning!

2010-03-05 @ 16:21:25
URL: http://tjelsi.com
Postat av: Dissolve

Tack för kommentar. Jag kommer hålla ett öga på din blogg. Alltid "kul" att se hur andra har det och kämpar



2010-03-05 @ 19:44:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0