Basinformation



Idag var jag på den första delen áv basinformationen på SCFÄ. Idag var det en överläkare som föreläste och på onsdag blir det en dietist. Den tredje och sista föreläsningen hålls av en psykoterapeut. Föreläsningen idag var väl inte jättespännande. Det handlade om hur ätstörningen påverkar kroppen och samsjukligheten. Allt det där hade jag koll på men jag antar att det är viktigt att alla som behandlas har den informationen plus att man fick ta med anhöriga om man ville, vilket många hade. Kring själva bemötandet och hanterandet av en ätstörd i hemmet ställdes en hel del intressanta frågor från flera av de anhöriga som var där och det var intressant att lyssna på.

Det jobbiga med att vara i ett rum med 30 ätstörda i alla åldrar är att jag jämför mig med dem. Jag är säkert inte ensam om det. Det var sjukt tungt. I alla fall två st där inne var smalare och vackrare än vad jag är. Det är samma sak som när jag måste gå upp till plan 3 och går förbi plan 2. På plan två ligger den slutna vårdavdelningen och jag hatar att få förbi där. Där inne, bakom låsta dörrar, ligger de som är inom den absoluta eliten. Jag kan inte se det som något dåligt. De ligger där, inåsta, för att de har lyckats med att ta kontroll över sin kropp. De har visat vem som bestämmer. Show your body who's the boss. De har lyckats. Meddans en annan traskar runt med valkar och stjäl hjälp från dem som verkligen behöver det. Det är en skev värld vi lever i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0