Lite ditt och lite datt

Stjäl lite blandade småhopp ifrån olika ställen. I brist på annat.

Något du ångrar
Din favorit födelsedag
Något som upprör dig
Något som får dig att känna dig bättre
Något som får dig att gråta


Något du ångrar:
Den 14 maj 09. Vi ska fylla vatten till hästarna och det innebär bil+släpvagn+1000l tank.
Som alla dagar börjar vi bantarhagen. Den rymmer flest hästar och vattnet går åt i rasande fart.
Från bantarhagen ser vi Cash rulla sig. Vi konstarerar att det är gulligt men jag minns att C tyckte det var misstänksamt och förelsog att vi kanske skulle gå dit först.
Jag avfärdar det och vi fortsätter.
Tillbaka mot hingsthagen och han rullar fortfarande.
Springer in i hagen, han har skavt bort all päls och hud bakom öronen för han kommer inte upp trots alla försök.
Fyra timmar senare är han död.
Om jag ändå hade varit klok och lyssnat.

Något som upprör dig:
Industraliseringen av djur. Förmågan och den hänsynslösa drivkraften att gå i vinnst på värnlösa och godsinta varelser.
Ignoransen för lidande hos andra livsformer. Oviljan att förändra missförhållanden. Bortförklaringar.

Något som  får dig att må bättre:
Alla fantastiska individer som finns runt om mig.
Den varma andedräkten från en mjuk mule. En mule vilandes mot min panna.

Något som får dig att gråta:
Vanmakt.
Saknad.
Oro



Favorit födelsedag:
Måste vara sommaren 99, tror jag. Jag var utomlands för första gången någonsin. Vi hade åkt till Kreta och bodde på Stefans' Village. I mina ögon var det det finnaste hotellet i hela grekland. I hela världen antagligen.
Vi spenderade dagarna vid havet och strosade runt i olika butiker.
I en av butikerna fanns han. Storm.
Storm var en häst gjorde på väv som det applicerats päls på. Han såg ut att vara en stark vild hingst med eld i blicken. Manen var yvig och svart. Svansen ljusbrun. Sen var han stor, riktigt stor. När jag i honom så fyllde han hela min famn. I mitten bland alla åsnor i samma matrial var han magisk.
Tjatandet mina föräldrar fick utstå var obönhörligt.

Det som var extra spännande med denna resa var att min födelsedag inträffade i samma veva. Det var grejer det! På natten fick jag och min syster sova i mammas och pappas säng och jag minns att jag vaknade tidigt på morgon för att sen lega på helspänn och lyssna på varenda rörelse. Någon gång snart kommer de att komma upp för trappen med sång och presenter. Timmarna gick och när jag slutit ögonen och nästan sjunkit ner i sömn hörde jag stegen och sången som bara nyvakna människor med brustna röster kan förmå sig få fram.
Givetvis var jag helt hänförd av alla fina presenter. En jättefin väska som jag tittat på, en snäcka som skimmrade, en sarong.
Sen dök det där stora paketet upp och i dagsläget fattar jag verkligen inte hur jag inte kunde ha anat. I paketet fanns såklart Storm.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0