Möjligheter

Pratade med SVA idag ang min Vithätta.
Vet ej om jag skrivit detta men hönan visade sig vara en tupp och det var inte alls en paduan utan en Holländsk Vithätta.
Något som var vanligt med sådana raser med hätta är att de kan få hjärnbråck. Hjärnan, eller hjärnhinnan ligger alltså utanför skallbenet. Fullt så allvarligt är det inte alltid, men det måste vara extremt smärtsamt. Med tanke på att vithättan som numera heter Fluff-Arne visar tecken på att vara vinglig osv var jag tvungen att höra mig för.
SVA tyckte att jag skulle avvakta och ge honom ett tag. Upplevde jag att han blev värre så fick jag ta beslut efter det, men att avliva honom pga misstanke var onödigt tyckte hon.

Jag har även fått veta att jag kommer att få vara med vid slakt av ko om jag vill. Med tanke på att jag bara äter djur som jag varit med om att slakta själv så får jag möjligheten att vara det. Det är hyresvärdens kor och de slaktar bara hemma för de vill inte skicka på transport. Det känns bra, även om upplevelsen säkert är överväldigande.
Jag är beredd att ta ansvar för mitt köttätande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0