Nykomlingar

Nya tillskott! Gässlingar!
Så söta! De är två veckor gamla och hushåller just nu under en värmelampa i stora hönshuset.



Det ligger även ägg från gäss i kläckaren plus att våra snart lär sätta igång med värpandet. Med lite tur så börjar de inte allt för tidigt. Våra världsvana knölgäss har bytt boning till vårboningen. Skånegässen försökte spöa skiten ur AntiCimex idag. Jag antar att de varit och kollat läget runt spannmålssilon och påvägen ut från gården råkade gässen stå ivägen. Hanen kastade sig på bilen och gjorde allt i sin makt för att visa sin storhet. Jag jagade bort dem men trodde att det skulle vara några sura miner i den ansatta bilen. Men tydligen är det inte bara vi som roas av gässen.



Idag har jag lagt in 19 st ägg från löpanka i kläckaren. Jag fick tag på ägg från andra ankor så jag kan utöka gruppen.
Vandalen och Lemon Tree lägger båda ägg nu och jag blir belönad med två löpankaägg varje dag. Äntligen har de slutat straffa mig.

Igår fick vi ett samtal från grannen som berättade att en höna hade bosatt sig under deras altan, antagligen samma höna som förra gången. Denna gången hade hon lagt sig på betonggolvet och så väldigt nöjd ut med livet. Idag har hon inte fått gå ut. Höns kan vara egensinniga, väldigt egensinniga.

Det ramlar ägg hur hönsen och helt plötsligt har vi uppåt 60 ägg i kylen. Matägg alltså. Sen får vi ett antal avelsägg varje dag.

Idag dog Yrhättan. Min enda vuxna vithättshöna. Hon kommer att skickas till obduction på SVA och med lite tur kommer fraktlådan redan imorgon. Det är lika bra att kolla upp läget.

Kali släpade in något riktigt nasty nyss. Jag trodde att hon hade fått tag på en frusen hästskit och tänkte tvinga henne att lämna den ute. På närmare avstånd såg jag att det var en benbit. Ett gammalt märgben.
Belåten lägger hon sig och mumsar och efter en stund känner jag en sällsam lukt.
Det var inte ett gammal märgben. Det var något som inte varit dött alltför länge för det var lukten av förruttnelse jag kände. Hejdå benjävelmedköttpå.


Jag kommer inte på nåt mer skit att babbla om.

Be a happy tree.

Semeldagen


Eller?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0