Mår ILLA!

Jag mår illa. Inte fysiskt utan mentalt.
Igår var vi och storhandlade. Stormarknad. Många valmöjlighet och skyltar som skriker om låga priser.
Jag kan inte låta bli att tänka på vad de låga priserna innebär och vilka som får betala priset för överkonsumtionen av kött.
Jag har aldrig varit den typen av vegetarian som spyr galla över matvarubutikerna och maniskt propagera för total vegetarianism. Det kommer jag inte göra nu heller. Men jag kommer att påpeka och berätta varför jag vill spy av att gå affärerna.
I varje förpackning ser jag lidande. I varje förpackning ser jag smärta. Skyltarna vid köttdiskarna deklarerar glatt att köttet är anpassat så att vi som konsumenter kan få ut så mycket som möjligt för pengarna. Ingenstans står det om hur djurens välmående värderas. I ekodiskarna står det att köttet dvs djuren produceras av ekoprodukter. Det är bättre för miljön, men är det bättre för djuren? Visst, eko är bättre, alla dagar. Djuren slipper äta animaliskt foder. Men hinner de leva så länge att djuren själva lider av den sämre varianten av foder.
Missförstå mig inte, Miljön är viktig. Men djuren är lika viktiga.
Hur kan impoterat kött vara billigare än svenskt? Vad stöttar du som konsument när du plockar hem kött från danmark/tyskland/irland osv?

Nu när jag spenderar mina dagar runt ett sveriges mest populära måltider så inser jag hur mycket det krävs för att få dessa djur att inte utveckla stereotypiska beteenden. Insikten av denna typen av djurskötsel får mig att ta ett steg ännu längre in i världen av det konstande missbruket av djur med själar och medvetande.

Hur i hela fridens namn ska vi, oavsett vilka vi nu är, kunna förbättra vad som sker och inte uppmuntra misshandeln som pågår?

Jag förstår inte.

Kommentarer
Postat av: Silla

Såå bra skrivet!

2012-01-10 @ 17:41:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0