Om höns

Det har blivit lite så att en stor del av bloggen handlar en hel del om höns. Ja, just det, höns. Varför kan en människa ägna så mycket tid till så till synes meningslösa djur? Visst, ibland får man ägg och det går att köpa kyckling på ICA, vad mer finns det egentligen?

Jag har alltid intresserat mig för beteende, och hur beteende ter sig när flera varelser utövar beteende emot varandra. Kanske det kallas beteendevetenskap, men mina kunskaper inom något sådant ämne finns inte så det blir helt enkelt beteende.
Efter ett antal år sittandes på tåg och buss alla dagar i veckan har jag ledsnat på att iakta människor. Jag har som de flesta i I-länderna gått i skola samlat på mig en hel del kunskap om människors agerade gemtemot varandra. Lägg på några år i händerna på psykvården så är i alla fall min maxgräns nådd.

Intresset finns kvar däremot och jag har hatf den fantastiska möjligheten att iakta en hel del varelser. Det är häftigt att kunna sitta och studera nästan 20 hästar som rör sig i ett samspel över stora marker.

Men när det kommer till höns öppnas helt plötsligt en helt annan värld. En massa små livfulla varelser som pilar omking ett jytter av kackel och fjädrar. I början ser man bara en massa som myllrar men sen ser man ögonen, individerna och rollerna i ett stort nätverk. När man sedan haft med dessa reptilliknande djur att göra får man ännu en insikt i en annan del av livet på jorden. Efter många åt med häst så är jag hyfsat insatt i hästens instinkter och reaktioner osv. Höns är något nytt. Utsatta av en mängd rovdjur som rovfågel,räv,iller,mård,råttor osv. Instinkter som i grunden ska rädda dem men som leder till döden i vissa fall. När mörkret faller sitter en höna still. Rovdjur reagerar på rörelser bland annat. Kanske det skulle fungera i en skog med vegetation. Men det fungerar inte på en pinne utanför ett stängt hönshus. Det kanske var en dålig förklaring men you get my point.
Jag har märkt att hönsen aldrig upphör att förvåna med egenskaper eller fysiska funktioner. Att leva runt höns innebär nya överraskningar dagligen. Att ha nästan 100 djur gör även att risken för tråkigheter ökar. Övervinns tråkigheter så är man helt plötsligt ännu mera insnarad i fashinationen i denna typen av djur.

Jag vill väl kanske bara försöka förmedla att det finns en charm i dessa stundom otäcka djur med reptilögon.



Det är inte bra med Liten. När han nu blivit tyngre har det framkommit att hans benställning inte är den bästa. Antagligen har det varit jobbigt att gå så han har valt att ligga ner den största delen av tiden. Det i sin tur gör att han inte sköter sin hygien och att han har fått antydan till skav på bröstbenet. Jag trodde att han var hängig för att han var påväg att växa upp i en flock med tuffa djur och att han var lägst i rang och därav inte satt på sittpinnarna. Han rörde sig och var överallt i början så jag hade inte en tanke på att benställningen skulle stöka. Jag trodde att jag var home safe om jag såg till att han höll igång så han inte böev för tung för benen.
Nu spenderar han natten i tvättstugan. Han har blivit badad två omgångar för att få bort allt som irriterat huden. Bada/duscha var jättemysigt och efter lite mat, bla pizza och en massa massa vatten så är han hur pigg som helst. Imorgon ska det ordnas så han kan bo på ett sådant sätt att han kan äta och dricka utan att vara omgoven av andra som stör honom i hans rörelser. Han ska även få spatsera några gånger fram och tillbaka i stallgången på dagarna. Med lite tur så knallar han givetvis runt själv, men jag kommer att vara på den säkra sidan.
Oavsett så är han riktigt livlig och knallar runt överallt i tvättstugan faktiskt. Han har inte skav ännu på bröstbenet men jag smörjer med lite loition i förebyggande syfte,plus att han verkar gilla det. Jag fjäskar helt enkelt.

Nu slår jag mig själv på fingrarna för att jag varit så jäkla ouppmärksam. Det är inte OK!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0