Slarvig

Jag har en hel del bilder och filmer som jag gärna skulle vilja lägga upp. Det är bara det att jag verkligen inte kommer mig för det företaget.
Fast en bildsession är väldigt angelägen.
Vi köpte 9 st pekingankor. Ällingar.
Vi köpte dem på en marknad och kanske var vi slarviga och naiva. Men vi köpte djuren och såg till att de inrättades i en bur med mat och vatten.
Väl hemma så ser vi att i princip alla av dessa som ällingar har fel på benen. Grova fel.
Jag har nog aldrig sett något liknande i allafall. Förutom att skicket var allmänt dåligt, ruggiga osv så var som sagt benen dåliga.
Jag har både filmat och tagit bilder. Den lilla som är värst kommer nog att avlivas. Just nu så är den levnadsglad och går ute på gräs och plaskar med de andra ällingarna. Vi hoppas att det kanske helt enkelt är en vitaminbrist. Men jag ställer mig tveksam till det. Blir den bättre så vore det helt underbart, även om den inte blir aktuell i avel så skulle det vara kul att se den lilla krabaten nå en vuxen ålder och leva som en frisk anka.
Det sorliga är att säljarna var fullt medvetna om benen men valde att sälja ändå.

Jag har byggt en hägn åt orpington (jag glömmer alltid bort hur det stavas?!) och jag röjer hela partier runt dem med sekatör och lie. Ingen räv ska kunna smyga sig på dem. Jag ska koppla på el på nätet också. Jag vill bara att hönsen ska förstå att de ska hålla sig inne. Det känns hemskt att de ska få stötar. De är ju experter på att fastna i stängsel.

Om några timmar ska jag till läkaren och disskutera narkolepsigrejen.

Resten av dagens lediga timmar ska gå till att jaga små paltar som driver mig till vansinne. Jag kommer aldrig få fatt dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0