Det här med hästkött

Jag tänker faktiskt delge min åsikt angående "hästkött skandalen" som pågår och verkar sprida sig i allt större utsträckning.
Jag är trots allt en hästmänniska. En djurmänniska. Jag äter till och med mina djur (läs hönsfåglar).
Varför blir jag upprörd över detta?
 
Såhär är det. Det finns flera aspekter och synvinklar.
För det första blir vi som konsumenter lurade.Det är så mycket propagerande för en hälsosam matindustri och alla märken skryter med sin hälsosamma mat .Konsummenter, dvs alla vi som handlar mat i butiker har inget annat val att lita på det som står. Det finns listor som radar upp vilka E ämnen som är vad och det krävs en viss % av tex kött för att något ska få kallas korv. Det är det enda vi kan göra är att läsa på förteckningen och tro på det som står.
Ska man behöva göra efterforskning själv på varenda vara som köps. Det finns andra exempel på kött som säljs som svenskt fast det egentligen kommer ifrån Danmark.
Att en sådan osäkerhet skapas kan leda till att konsumenterna tappar intresset för att engagera sig i tex krav eller ekologiskt i ren övertygelse om att allt är bluff och båg. Vem vill betala mer pengarför något som är lögn?
 
Jag personligen ser inget fel med att äta hästkött. Kanske jag ska säga att jag inte har något problem med svenskt hästkött. Jag skulle hellre äta kött från en häst än en ko. Hästen har med största sannolikhet haft ett bra liv.
En ko har sällan ett liv som ens kan jämföras med en hästs liv. Debatten om att äta kött överhuvudtaget tänker jag inte ta här. Den är också lång. Jag påpekar bara att det kanske är ett bättre val att äta hästkött.
Om vi svenskar äter mer hästkött minskar vinsten för dem som kör ner hästar till kontinenten.
I sverige är det närmast oetiskt att äta hästkött. Det jämförs med att äta hund ergo äter du en häst kan du lika gärna äta en familjemedlem.Det är nog det som upprör mest i debatten kring hästköttet i findus färdigmat.
Nästa problem är det som kanske ligger mig närmast hjärtat. Om det är så mycket billigare att skeppa runt hästkött över hela europa fram och tillbaka så undrar jag hur hästarna som slaktas har det.
Köttet är spårat till Rumänien. Som jag har förstått det är Rumäninen ett land där människor knappt har rättigheter. Hur ser det ut med djuren? Hur upplever hästarna sina sista minuter? Har de haft liv utan smärta och hunger?
 
Det som upprör mig är att ännu en gång hamnar djur i kläm och alla skämt och hästtjejer och hästkött gör att det som är viktigast hamnar bakom ljuset.
Det är inte fånigt att detta uppmärksammans.
Matindustrin måste skärpa sig.
 
Tack och hej.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0