Ett svar som blev längre än väntat

Linnea: Jag har kvar två O'shamo. Patsy och Vingfåle. Helt bisarrt.
 
I aug var jag lycklig ägare till sex st O'shamo. Två tuppar och fyra höns. Två kläcktes hemma hos mig under april 12 och 4 st hämtade i aug.
Tuppen, som snabbt blev min favorit bland de nya döpte jag till Conchord. Hönorna fick namnen Patsy,Zoot och Anthrax. Alla namnen kommer ifrån Monty Phytons The Holy Grail.
 
Conchord Zoot och Anthrax var alla svarta och hade antagligen samma ursprung. Patsy, som är mera viltfärgad är från Holland ursprungligen.
Lilla Conchord gick bort inte ens två veckor efter han flyttade hit. Jag var medveten om hans svårigheter att hålla balansen men flera olika punkter fick mig att tro att det var vitaminbrist bland annat.
Conchord dog i min famn. Jag hade lindat in honom i en filt och han låg mellan mig och Kali i sängen. Sista minutrarna sov han mitt huvudet inborrat i Kalis yviga päls och mina armar omkring sig. Jag slumrat och vaknade när han tog sina sista andedag.
Jag lät honom ligga några timmar och sen öppnade jag honom. Min första egna obduktion var verkligen lätt. Han var helt missbildad och hans magmuskel satt fastankrad nere i bäckenet . Hur han överlevde till 11 månader vet jag inte. Han hade även tecken på luftvägsinfektion. Hans tarmar var nästan gråa och hade inte alls den där hälsosamma lite rosa färgen.
 
Zoot dog inte långt efter det. Tror det gick en knapp vecka. Alla tre hönorna var väldigt lågmälda efter det att Conchord försvann och en stackars FiftyFive Flowery tupp blev mot sin vilja den nya tuppen och han hade inget större val verkade det som.
Zoot som bara en dag såg hängig ut och var död den nästa väckte stor oro att jag tagit hem sjuka djur. Jag skickade in henne till SVA för obduktion och sände även med en fallbeskrivning från Conchord. Obduktionen visade bland annat gikt. Hon hade även skador på tarmarna. Inga tecken på smittsam sjukdom.
 
Mammon var nästa att dö. Han kläcktes hemma hos mig tillsammans med sin syster Vingfåle. Jag var fånigt förälskad i honom och i slutet på oktober åkte vi iväg till frankrike. Han dog under den tiden vi var där,ca 10 dagar, och det är väldigt oklart läget var.
Vingfåle hade suttit vid hans döda kropp i ett dygn utan att äta eller dricka. När jag kom hem låg hans döda kropp och väntade på mig och jag funderar hela tiden på om han hade levt om jag varit hemma.
Mammon är förövrigt namnet på djävulens son.
 
Anthrax som var så älskvärd och blid dog som sagt igår.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: linnea

Tack för grymt utförligt svar! Starkt av dig att klara av att obducera en saknad vän. Då är det en ny tupp du söker efter förstår jag? Lycka till

2013-03-09 @ 09:20:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0