kastrering av tupp

i flera EU länder är det tillåtet att kastrera tuppar. detta görs utan bedövning.
tuppens testiklar sitter en bra bit in i kroppen, längst med ryggen.
det krävs en buköppning för det ingreppet.
detta görs alltså helt utan bedövning. helt utan hänsyn till den levande varelsen som antagligen skriker plågat för att sen luta huvudet bakåt, öppna näbben medans ögonen rullar uppåt. så gör hönsdjur när det smärtar. jag har sett höns ha så ont och då brukar jag avsluta lidandet.

den här handlingen utförs för att köttet från en kastrerad tupp är både fetare och mörare.

köttet från dessa tuppar säljs i Sverige.

Kommentarer
Postat av: linnea

men är det sant?? Hur kommer köttet in i vårt perfekta lilla land med världens bästa djurskyddslagar? ännu en gång glad över att jag på min dödsbädd inte kommer dras med skammen att ha konsumerat detta lidande :/

2013-09-24 @ 09:11:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0