B.U.T vs Bronze

Igår fick Bronzekycklingarna komma ut till de andra ungdjuren.
 
 
 
Till vänster ser vi en Bronzekyckling (inkorrekt benämning, färgen heter något annat) och en B.U.T. Bronze är närmare 10 veckor och B.U.T till höger är sex veckor på dagen i princip.
Bilden illusterar industriproduktion samt hobby djur. B.U.T står för British united turkeys. Dessa djur ät kalkonens Broiler(belgian Blue. För tunga för naturlig parning och insemeras därav. Föräldradjuren importeras från England och att få tag på avelsägg är omöjligt har det visat sig. (Du som lyckats får gärna höra av dig). Dessa monster slaktas vid 16 veckor och vid fortsatt gödning stannar hjärtat alt benen viker sig.
Våran plan är att hålla dem på ett vanligt foder, dvs inte gödning. De går ute och får röra på sig för att utveckla muskler. Än så länge går det över förväntan, de pickar hellre ute än äter spannmål. Förhoppningen är att få fram en korsning ellan Bronze och B.U.T. .
Om dessa små bäbisar visar tecken på att bli "dåliga" så slaktas de naturligtvis innan de går sönder.
 
Den så egensinnigs Lady har gjort en helomvändning och blivit social. När jag satt på huk för att försöka få bilder på de nya förvärven så upptäkte jag att hon faktiskt i princip bredvid mig. Till synes oberörd av min närvaro.
 
 
 
 
Två av tupparna jag fick av en mycket trevlig kvinna i stockholmstrakten. Tanken var grytan men som vanligt så smälter mitt hjärta vid synen av en tupp så vi får se hur det blir med den saken.
Jag fick med mig två spetshättade apenzeller samt tre si fifty five flowery. På bilden; spetshätta och fifty five flowery. Jag behöver nog inte förtydliga vem som är spetshätta.
 
 
 
Mamma ankas bäbisar börjar växa upp. Min misstanke är att ällingen är en hane från blåtiran. Jag tror i alla fall att det är en mysk. Vi passade nämligen på att ge henne några köttankor precis när ho fått de andra små liven.
Tycker nämigen att den ser lika dryg ut som en myskanka.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0