Tankesmedjan P3. wtf?!

Idag spenderade jag otaliga timmar framför bilratten och lyckas hoppa in mitt i P3s radioprogram Tankesmedjan. Generellt sett så gillar jag P3, men jag blev vansinnigt irriterad av det jag hörde.
 
Märk väl att jag inte hörde hela disskutionen utan bara slutet.
Programmet gällde djurparkernas vara eller inte vara. Jag är intresserad av vad båda sidor har att säga då jag själv tycker att det är ett intressant ämne. I det hela är jag nog ändå för djurparker. (mer om det sen)
 
Det talades hånfullt om bevarandearbeten tex. Det verkar som om all typ av bevarandearbete bara är till för att få en kick eller för att det är mode i zoovärlden att ha en ovanlig ras. När jag lyssnade så var parken zoo i eskilstuna i fokus.
De pratade om vad alla djur ska ta vägen som blir ett överflöd. Det är förvisso en bra fråga. Efter ett tag så blir det för många avkommor även ifrån utrotningshotade djur, och vart ska de överflödiga ta vägen?
En fråga jag tycker är bra. Det var synd bara att det inte fick ett bra svar.
Som jag förstod det så har Parken Zoo hamnat i blåsvädret tidigare och kalla fakta har även sänt om det. Av det jag uppfattade så hade man hittat delar av utrotningshotade antiloper i soppcontainrar utanför personalområdet.
Hua! Det är väl den reaktionen som kommer först.
 
Jag kan inte låta bli att undra varför den ligger där. Den naiva delen av mig tror att delarna fanns där för att djuret antagligen dog. Sen har et styckats och det som finns kvar är klövar osv.
Det verkar som om detta fasansfulla zoo har gett köttet till rovdjuren. Det är verkligen hemskt. Gud så mycket bättre det hade varit om den bara låg där och ruttnade. Det hade varit riktigt bra!
 
Jag tror att man måste tänka igenom situationen lite. Ännu en gång vill jag påpeka att jag reagerar på det jag hörde. Jag vet inte om någon nämde något om hur dessa djur hamnade där ifrån början.
 
Alla dör, även utrotningshotade djur. Ett utrotningshotat djur är precis lika mycket kött och blod som ett icke utrotningshotat djur.
Där stod alltså Parken med en död antilop. Hantering av döda djur är klurig. Jag vet att jag som privatperson egentligen inte får gräva ner mina döda höns. (höns dör som en del märkt). Jag får inte slänga några döda djur. Jag får inte heller elda upp några döda djur. Däremot får jag slänga det, om det är avfall från tex hushållet.
Så om jag tillagar min döda höna och sen ångrar mig och väljer att inte äta den så får jag slänga den.
 
Jag undrar var media skulle säga om ett zoo som tex Parken Zoo lagade en smaskig gryta på sina djur? Som jag har förstått det så valde man att stycka köttet och utfodra rovdjuren med styckbitarna.
Här utvryter en form av elakt kacklande i studion. Tänk att parken är så exlusiv och speciell att de till och med matar sina utrotningshotade rovdjur med utrotningshotade bytesdjur. Hohoho
Jag tycker att idén var bra.  Det är väl bättre att ta vara på det som finns? Eller så är denna typ av tänk inte riktigt passande i ett modernt sverige?
 
Kvinnorna som satt i panelen var uppenbarligen inte glada i någon typ av djurpark. Jag som lyssnare hade gärna velat höra något som var mera konstruktivt. Något som fick mig att förstå varför. I vissa fall så tycker jag att några av deltagarna nästan gick till personangrepp mot den ansvariga på Parken Zoo.
 
Varför är jag för djurparker?
För det första måste det utredas vad för djurpark jag är för. En djurpark som är acceptabel ska se till djurens naturliga behov och förebygga stereotypa beteende. Yta är viktigt. Ett zoo med liten yta får kanske hålla sig till en annan typ av djur än tex strövande stäppdjur.
Jag vet att ingenting kan väga upp emot en naturlig och verklige miljö. Men snart måste vi nog tänka, vad är egentligen den riktiga miljön?
Om vi talar om bevarendeprojekten så förekommer ofta dessa arter i områden där deras miljö redan är sabboterad och onaturlig. I många fall så finns det såpass lite mat kvar för den befinntliga gruppen att den antingen riskerar att själva förgås, eller så överlever inte avkommorna.
Bevarandet av utrotningshotade djur behöver inte vara fult eller ett tecken på en fånig statusmatch. Det kan faktiskt finnas engagemang bakom sådana projekt.
 
Sen finns det en till aspekt. Människan. För djurvänner är naturen och dess förekomst en självklarhet. Men för en stor del av jordens befolkning är djur ivägen eller så finns de inte med i tankebanorna (många olika skäl). Tanken att de fyller ett syfte och kanske bara är helt fantastiska i sin exstens är inte självklart för alla.
Jag tror att djurparker kommer vara ett av de få sätten att påminna människan om att det finns annat på jorden än oss och industri.
Det finns skräckexempel redan idag. Berättelser om man barn som inte ser skillnaden på en potatis och en tomat. Barn som inte vet vart ägg och mjölk kommer ifrån.
Vart kommer det ta stopp? Snart kommer barn att fråga om elefanter och drakar levde samtidigt.
Naturen försvinner ifrån oss. Vi som lever på den här delen av planeten och som har haft turen att födas in i liv med en möjlighet till egentänkande måste göra det vi kan för pusha på de punkter som går att nå.
 
Djur dör, inte bara enstaka utan hela grupper. Arter. Utrotning. Det är stora ord, men det händer. Förutom att de parker som har dessa djur har möjlighet att skydda deras framtid så kan familjer ta sig till dessa parker och väcka det egna intresset för djur och natur.
 
Det kommer alltid att finnas hinder och svåra lösningar. Kan man hålla val på zoo? antagligen inte. Hade det gått hade det kanske varit bra.
Man behöver inte vara nejsägare rakt av. Kanske man kan börja med att säga nej till det som verkligen måste ändras på och sen säga ja till förbättringarna som ökar förutsättningarna för liv.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0